2009. május 20., szerda

Kenyérsütés







Amikor valaki megtudja, hogy itthon sütöm a kenyeret, háromféle reakcióra számíthatok. 1. fura fintor, melyen látszik, hogy gondolatban kutat a fejében az illető, honnan lehetne leggyorsabban lázmérőt szerezni, mert tuti beteg vagyok. 2. Elismerő-kétkedő pillantás, némi irigységgel fűszerezve 3. De jó, add meg a receptet nekem is! - felkiáltás.



Nos, az utóbbiaknak kedvéért íme néhány recept és ötlet, ezekből lehet csemegézni ízlés szerint.



Mielőtt bármiféle konkrét receptet leírnék, el kell mondjam, hogy az alapreceptek nem tőlem származnak, innen-onnan szedegettem én is őket, aztán magam/magunk ízlésére formáltam.



A kenyérsütés talán egyetlen nehézsége, hogy a gyakorlatlan pék (mint én is az elején) nem igazán tudja, milyen állagúnak is kellene lennie a tésztának. Azok a fránya receptek meg képesek ilyen utasításokat adni, hogy "kb. 2 deci víz, menet közben látszik, mennyi kell", vagy "jól gyúrható tésztát készítünk". De mégis, milyen a jól gyúrható kenyértészta??? Nos ez addig volt probléma számomra, amíg az Aldiban nem vettem egy csomag kenyérliszt-keveréket. Ehhez csak vizet kell adni, s minő megkönnyebbülés, pontosan a zacskón szereplő mennyiséget. Ha elkészítjük ezt a kenyeret - ami egyébként nagyon finom - akkor megtapasztaljuk, milyen is legyen állagra, sűrűségre a kenyértésztánk. S innentől sikereinknek nem is áll útjába semmi. :-)




Hagyományos házi kenyér (szájhagyomány alapján, nagyszülők és szomszéd nénik emlékeiből)



1 élesztőt, egy nagyobb szem főtt krumplit kevés (mondjuk egy marék) liszttel és némi langyos vízzel összedolgozunk. Ez lesz a kovász. Egy éjszakán át pihentetjük. Másnap hozzáadunk 1 kg lisztet, kb. 2 teáskanál sót, érzés szerint vizet (érdemes apránként adagolni, akkor látjuk, mennyi kell), dagasztjuk, letakarva, meleg helyen kelesztjük, újra dagasztjuk, formázzuk, sütőpapírral borított tepsibe rakjuk és újabb fél órát pihentetjük. Tipp: én elektromos sütőben sütöm, a második pihentetés idejére 50 fokra állítom, beteszem tepsistől a kenyeret és félig nyitott sütőajtónál kelesztem. Így nagyon szép lesz. Utána vízzel megkenem, éles késsel 2-3 helyen bevágom, a sütőt 220 fokra állítom, majd 10 perc után 180-ra visszaveszem. Nagyjából 50-60 perc alatt sül meg nálam, de sütőnként lehetnek eltérések. Amikor szép pirosra sült a teteje, kész!

Ha barna kenyeret sütünk, akkor sem szabad kizárólag barna (rozs) lisztet használni. Nagyon sűrű, nehéz tésztát kapunk. Legalább egyharmad fehér lisztet érdemes hozzá keverni, inkább többet.

Kellemes próbálkozást, jó étvágyat hozzá!:-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése