2009. június 11., csütörtök

Cseresznye és ribizli

Járt utat a járatlanért el ne hagyj - tartja a mondás, én most mégis megtettem... Kíváncsi leszek a végeredményre.
Nagymamámtól, anyukámtól ellesett befőttkészítési módot dobtam most sutba amiatt, hogy találtam egy régi könyvet a garázsban nagyanyámnál, benne számtalan recept, többek között befőttreceptek is. Amiért megtetszett, hogy nem kell szalicilt használnom. Elvileg anélkül is ugyanolyan tartós lesz. Nos, ez majd elválik, de úgy gondoltam, érdemes reszkírozni. Amióta Réka van, azóta ugyanis tartózkodom mindennemű mesterséges anyagtól, ha lehet. A tartósítószerektől kiváltképp.
Jöjjön hát a recept!

Cseresznyebefőtt

Kiforrázott, tiszta üvegekbe annyi megmosott, szárától megfosztott gyümölcsöt teszünk, amennyi belefér. (Időnként érdemes megrázogatni az üveget, hogy jobban elhelyezkedjenek benne a szemek.) 1 kg gyümölcsre 35dkg cukrot számolva szirupot főzünk annyi vízzel, amennyi a gyümölcs fele (tehát egy literes üveg gyümölcshöz fél liter vizet számolunk). A szirupot jól felforraljuk, majd ráöntjük az üvegekbe rakott gyümölcsökre (nem kell egészen teletölteni az üveget, mert a gyümölcs is levet ereszt). Azonnal lekötözzük. Nedves gőzben 6-8 percig forraljuk, majd a vízben hagyjuk kihűlni.

Mit is jelent a nedves gőzölés?
Egy megfelelő nagyságú (az üvegeink számától függ) edény aljára helyezzünk több réteg összehajtogatott újságpapírt és erre állítsuk az üvegeket. Az üvegek közé is tehetünk papírt, hogy ha a víz forrása közben összeütődnének, ne repedjenek meg. Az edénybe annyi hideg vizet öntsünk, hogy az üvegek kétharmadáig érjen, majd nem tűl erős tűzön forraljuk fel a vizet. A gőzölési időt a víz forrásától kell számítani.

Ugyanezzel a módszerrel tettem el próbaképpen egy kevés ribizlit - a többit majd később, mert még csak most érik a kertben. A ribizlit kis bébiételes üvegekbe raktam, mert abból kevesebbet eszünk, egyszerre elég a pici üveggel. És legalább tudom mire használni a felhalmozódott babaüvegeket.
A bébiételes üvegek kiválóan alkalmasak fagyasztásra is, ezért ha netán hamarabb jönne a kistesó, mint tervezzük (na jó, mint tervezem, mert a párom már rajta lenne az ügyön) akkor jó szolgálatot tehet pl. anyatej lefagyasztására.:-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése